Juristien monet kasvot - Ammattina syyttäjä

23.5.2024 16:00

Syyttäjän rooli on yksi perinteisistä juristin rooleista, josta monet kiinnostuvat jo opiskeluaikana. Syyttäjä toimii oikeusprosessissa olennaisessa roolissa ja työ edellyttää itsenäistä ja analyyttista harkintaa. Mistä syyttäjän työ koostuu ja millainen on syyttäjän arki?

Juristien monet kasvot -sarjan jaksossa perehdymme syyttäjän uraan. Keskustelemme syyttäjälaitoksessa erilaisissa rooleissa toimivien juristien kanssa heidän urapoluistaan, työnkuvistaan, syyttäjäksi hakeutumisesta sekä työn innostavista ja haastavista puolista.

Panelisteina ovat Etelä-Suomen syyttäjäalueen apulaispäällikkö Mika Appelsin ja aluesyyttäjä Jutta Tschokkinen sekä valtakunnansyyttäjän toimiston valtionsyyttäjä Pia Mäenpää

Webinaarissa kuulet:

• Panelistien urapoluista
  • Syyttäjän työnkuvasta ja eri rooleista syyttäjälaitoksessa
  • Millaista osaamista syyttäjältä edellytetään
  • Työn merkityksellisyydestä ja innostavista puolista
  • Työn haasteista
  • Vinkkejä syyttäjän urasta kiinnostuneille

Webinaari on erinomainen mahdollisuus kuulla kollegoiden kokemuksia ja esittää heille kysymyksiä!

Juristien monet kasvot -sarja

Juristien monet kasvot -paneelikeskustelusarjassa puhutaan avoimesti ja rehellisesti siitä, millaista juristin arki on erilaisissa tehtävissä ja miten tehtäviin voi hakeutua.

Juristeja toimii mitä kiinnostavimmissa tehtävissä kansainvälisissä suuryrityksissä, pienten toimistojen yksinyrittäjinä, virkamiehinä, tuomareina ja ihmisoikeuksien puolustajina – missä tarvitaan vaikuttamista ja lakituntemusta, sieltä löydät juristin! Sarja avartaa ymmärrystä siitä, millaisia yksilöllisiä urapolkuja oikeustieteellinen koulutus mahdollistaa.

Panelisteina mukana

Mika Appelsin on toiminut yli 20 vuotta monipuolisissa syyttäjän tehtävissä, tällä hetkellä toimien Etelä-Suomen syyttäjäalueen apulaispäällikkönä. Appelsin on työskennellyt pääasiassa talousrikosten, petosrikosten ja poliisirikosten parissa.

Esitutkintayhteistyö ja oikeussaliyhteistyö ovat syyttäjän työn suola ja pippuri. Lisäksi työn hyviä puolia ovat henkilöjohtaminen esihenkilön roolissa ja hieno, osaava työyhteisö.

Jutta Tschokkinen on toiminut syyttäjänä Helsingissä vuodesta 2015 lähtien. Hänen työtehtävänsä painottuvat erityisesti seksuaalirikoksiin, lapsiin kohdistuviin rikoksiin, lähisuhdeväkivaltaan sekä ihmiskauppa- ja paritusrikoksiin. Tschokkinen toimii lisäksi kansainvälisten asioiden tiimissä, jossa hoidetaan mm. Suomeen tulevat oikeusapupyynnöt rikoksista epäiltyjä tai rikoksista tuomittujen luovuttamisesta ulkomaille.

“Syyttäjän työssä ehdottomasti parasta on, että pääsee näkemään jutun koko elinkaaren esitutkinnasta jopa korkeimman oikeuden käsittelyyn saakka, sekä erittäin mielenkiintoiset työtehtävät.”

Pia Mäenpää on toiminut syyttäjälaitoksessa yli 20 vuoden ajan. Hän on toiminut kihlakunnansyyttäjänä, erikoissyyttäjänä ja vuodesta 2023 alkaen valtionsyyttäjänä. Erikoissyyttäjänä toimiessaan Mäenpään työtehtävät painottuivat erityisesti henkilöön kohdistuviin rikoksiin, kuten seksuaalirikoksiin, vakavaan väkivaltaan ja henkirikoksiin. Mäenpää on toiminut Haagissa Eurojustissa Suomen edustustossa kansallisena asiantuntijana vuoden 2022 ajan.

“Syyttäjälaitoksessa on riittänyt erilaisia kiinnostavia tehtäviä ja projekteja vuosien varrella. Työn suolana ovat mahdollisuus edetä uralla, työn itsenäisyys ja oikeussalityöskentely. Työn mieluisia puolia ovat myös sidosryhmätyöskentely, jota omalla erikoistumisalallani tehdään erityisesti poliisin, sosiaalitoimen ja terveydenhuollon kanssa.”

Webinaari järjestetään Zoom-alustalla. Saat osallistumislinkin vahvistusviestissä. Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa 30.9.2024 saakka.

Panelisteille voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana.

23.5.2024 16:00

23.5.2024 17:30