12.10.2022 16:00

Oikeudenkäyntietiketti

Tapahtuman tallenne on katsottavissa jäsenportaalissa kirjautumisen takana.

Miten juristin odotetaan toimivan oikeussalissa? Mitä tuomari, asianajaja ja syyttäjä odottavat toisiltaan? Millainen oikeudenkäynti on sujuva ja onnistunut?

Webinaarissa käydään läpi oikeudenkäynnissä toimimista sekä tuomarin, syyttäjän että asianajajan näkökulmasta. Prosessioikeudellinen lainsäädäntö muodostaa oikeudenkäynnin selkärangan, mutta parhaimmillaan sujuva oikeudenkäynti on eri rooleissa toimivien juristien välistä ryhmätyötä ja roolien yhteensovittamista. Oikeudenkäynti pitää sisällään kirjoittamattomia käytänteitä ja eri osapuolten odotuksia toisilleen, joiden avulla luodaan onnistunut prosessi.

Webinaarissa hahmotellaan eri toimijoiden näkökulmaerojen vaikutusta oikeudenkäynnissä toimimiseen ja juristin osaamiselle asettamia odotuksia. Webinaari on tarkoitettu oikeussaliuraa harkitseville, sen alkuvaiheessa oleville sekä muille eri oikeussalinäkökulmista kiinnostuneille juristeille ja opiskelijoille.

Asiantuntijoina ovat tuomari Paula Virrankoski, asianajaja Mats Welin ja syyttäjä Laura Sairanen.

paula-virrankoski.jpg (39 KB)

Paula Virrankoski on toiminut tuomioistuinlaitoksen palveluksessa kahdenkymmenen vuoden ajan. Viimeiset kolmetoista vuotta hän on toiminut käräjätuomarina kahdessa eri käräjäoikeudessa käsitellen rikos- ja riita-asioita sekä toimien sovittelijana riita- ja lapsiasioissa.

mats-welin-.jpg (102 KB)

Mats Welin on asianajaja ja asianajotoimisto Hästö & Co:n Managing Partner. Welin on toiminut useiden pohjoismaisten ja eurooppalaisten yritysryhmittymien oikeudellisena neuvonantajana liittyen liiketoimintaan Suomessa niin median, logistiikan, elintarviketeollisuuden kuin yritysten välisen tavaroiden ja palveluiden myynin aloilla. Hänen osaamisalueitaan ovat yhtiöoikeus, kaupalliset sopimukset ja riidanratkaisu. Welin on uransa aikana toiminut välimiehenä lukuisissa välimiesmenettelyissä. Lisäksi hän on kouluttanut riitojen ratkaisemisessa ja asianajajaoikeudessa yliopistolla, Asianajaliitossa, yrityksissä ja kaupallisissa koulutuksissa sekä Suomessa että ulkomailla.

Laura Sairanen on oikeustietieteen lisensiaatti ja varatuomari, ja hän on valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Uppsalan yliopistosta. Sairanen toimii erikoissyyttäjänä, apulaispäällikkönä ja poliisirikosten tutkinnanjohtajana Etelä-Suomen syyttäjäalueella. Hän työskentelee erityisesti naisiin ja lapsiin kohdistuneiden rikosten parissa. Sairanen on kouluttanut laaja-alaisesti syyttäjiä ja poliiseja noin 20-vuotisen syyttäjäuransa aikana.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen päättyy 11.10.2022 klo 16. Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla. Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa kahden viikon ajan.

Panelisteille voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana. Juontajana toimii lakimies Minna Rahja

Tervetuloa mukaan!

12.10.2022 16:00

12.10.2022 17:30

Koulutuksen järjestää Lakimiesliitto. Koulutus on maksuton Lakimiesliiton jäsenille.

Lisätietoja koulutuksesta antaa:

Minna Rahja (09) 85 610 339 tapahtumat@lakimiesliitto.fi