24.11.2020 16:30

Oma tietokone

Uhrin sensitiivinen kohtaaminen osa 3:

Koulutuksen tarkoituksena on tutustua uhrin sensitiiviseen kohtaamiseen ja auttaa Lakimiesliiton jäseniä kohtaamaan työssään hyväksikäytön uhreja. Koulutus koostuu neljästä itsenäisestä osiosta, joihin voi ilmoittautua jokaiseen myös erikseen.

Jokainen koulutuksen neljästä osiosta sisältää asiantuntijaosuuden, joissa perehdytään teeman aiheeseen ja siihen liittyviin erityiskysymyksiin. Tilaisuudet ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät mahdollisuuden konsultointiin. Asiantuntijaosuuden jälkeen pohditaan yhdessä keinoja kohdata ja auttaa seksuaalista väkivaltaa kokeneita henkilöitä. Voit lähettää kysymyksiä etukäteen ilmoittautumislomakkeen kautta. Kouluttajat vastaavat kysymyksiin tai ne otetaan esille pohdittavaksi koulutukseen osallistujien kesken.

Vuorovaikutteisten webinaarien lisäksi osallistujien käytössä on sähköinen oppimisalusta, jossa on mahdollista käydä keskustelua teemoista ennen ja jälkeen koulutusten. Alustalle kerätään myös koulutuksen materiaalit.

Seksuaaliväkivaltaa kokeneen sensitiivinen kohtelu

Sensitiivinen kohtaaminen ja kohtelu on uhrin erityisyyden huomioimista. On tärkeää ymmärtää kuinka rikoksen kokeminen ja oikeusprosessi vaikuttavat uhrin elämään. Ympäristön reaktioilla sekä kohtaamisilla on merkitystä siihen, kuinka toipumisprosessi käynnistyy. Sensitiivinen kohtelu edistää uhrin toimintakykyä, helpottaa viranomaisten toimintaa ja estää uhrin uudelleen traumatisoitumista oikeusprosessin seurauksena. Lisäksi sensitiivinen kohtelu edistää uhrin oikeusturvaa ja toteuttaa erityisesti hänen oikeuttaan oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.

Asiantuntijoiden esittely:

Virve Virta on työskennellyt vuodesta 2001 lähtien Tukinainen Ry:n ylläpitämässä Raiskauskriisikeskus Tukinaisessa kriisityöntekijänä. Kriisityöntekijänä hän kohtaa työssään päivittäin seksuaalirikoksen uhreja ja kouluttaa viranomaisia ja kolmannen sektorin toimijoita kriisityöhön liittyvistä teemoista. Koulutukseltaan hän on sosionomi (AMK), auktorisoitu seksuaalineuvoja sekä seksuaaliterapeutti.

Kati Puhakka on työskennellyt vuodesta 2017 lähtien Tukinainen Ry:ssä ylläpitämässä Raiskauskriisikeskus Tukinaisessa Rovaniemen aluetoimipisteen vastaavana kriisityöntekijänä. Työssään hän kohtaa päivittäin seksuaaliväkivallan uhreja, kouluttaa viranomaisia ja kolmannen sektorin toimijoita kriisityöhön liittyvistä teemoista. Koulutukseltani hän on yhteiskuntatieteen maisteri YTM, laillistettu sosiaalityöntekijä sekä seksuaaliterapeutti (NACS).

Tilaisuutta juontaa ja moderoi uravalmentaja Heidi Hännikäinen Lakimiesliitosta.

Alkaa:

24.11.2020 16:30

Päättyy:

24.11.2020 20:00

Oma tietokone

Koulutuksen järjestää yhteistyössä Lakimiesliitto ja Raiskauskriisikeskus Tukinainen ry.

Lisätietoja koulutuksesta antaa

Heidi Hännikäinen