11.5.2021 09:00

Juristin intensiivisukellus mainekriiseihin

Teetkö töitä organisaatiossa, johon kohdistuu paljon suuren yleisön huomiota? Onko pöydälläsi asiakkuus, josta olet joskus ohimennen ajatellut, että: ”Tästä tulee muuten sanomista.”? Toimitko julkisella sektorilla sellaisten asioiden parissa, jotka herättävät runsasta mielenkiintoa? Hoidatko tilannetta, jota suurella todennäköisyydellä käsitellään myös julkisuudessa – ja taitamaton viestintä voi tarpeettomasti vahingoittaa organisaatiotasi tai asiakastasi?

Jos tunnistat kuvauksesta itsesi, tämä on tilaisuus sinulle.

Mainekriiseihin liittyy usein juridinen näkökulma, mutta myös viestinnällinen näkökulma. Jommankumman unohtaminen saattaa pysyvästi haitata organisaation toimintaedellytyksiä – niiden turvaaminen on niin juristin kuin kriisiviestintäkonsultin leipälaji.

Mistä tunnistaa tilanteen, jossa juridisen neuvonannon lisäksi asiakas tai organisaatio saattaa kaivata myös viestintästrategian tilanteeseen? Millaista yhteistyötä lakimies ja viestinnän strategit voivat parhaimmillaan tehdä? Tässä koulutuksessa puhumme juuri näistä asioista. Tilaisuudessa käydään läpi perusperiaatteiden lisäksi myös case-esimerkkejä siitä, kun juridiikka ja viestintä ovat lyöneet kättä asiakasta tai organisaatiota hyödyttävällä tavalla.

Tämän intensiivisukelluksen jälkeen sinulle on selvää:

• Mitkä ovat potentiaalisen mainekriisin tunnusmerkit?
  • Miten mainekriisi voi lähteä eskaloitumaan?
  • Miten mainekriisit vaikuttavat organisaatioiden toimintaedellytyksiin?
  • Miten mainekriisejä voi välttää?

Lisäksi ennen tilaisuutta jokaisella osallistujalla on ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisuus lähettää omia kysymyksiä ja näkökulmia, joiden pohjalta sisältöä räätälöidään.

Tilaisuudessa puhumassa kriisiviestinnästä kirjan Mainekriisi – syöksykierteeseen ja takaisin siiville (Alma Talent 2020) kirjoittaneet ja vaativia kaikkien tuntemia mainekriisejä työkseen hoitaneet Sini Korpinen ja Sara Lindström. Korpinen ja Lindström työskentelevät konsulttitoimisto Milttonissa, jossa tehdään viestinnän ja markkinoinnin lisäksi myös johdon konsultointia. Lisäksi juristin näkökulman tilaisuudessa esiin tuo Hannes Snellmanin partneri Markus Manninen. Tilaisuuden moderoi toimittajana työskennellyt Anu Partanen.

Tilaisuuden runko:

Kello 9.00-9.05 Tervetuloa

Kello 9.05-9.30 Intensiivisukellus: Mitä jokaisen juristin on hyvä tietää mainekriisien mekaniikasta? Sini Korpinen & Sara Lindström

Sisältö:

• Mikä on mainekriisi? Mikä ei ole mainekriisi?
  • Miten ja mistä mainekriisit syntyvät?
  • Miksi mainekriiseistä kannattaa olla kiinnostunut?
  • Miten mainekriisejä voi välttää?

Kello 9.30-9.45 Juristin näkökulma: Viestintähaasteet ja media asiakascaseissa Markus Manninen

Kello 9.45-10.00 Keskustelua ja kysymyksiä

Ilmoittautuminen tilaisuuteen päättyy 10.5. klo 16.00.

11.5.2021 09:00

11.5.2021 10:00

Eero Blåfield

eero.blafield@lakimiesliitto.fi

Koulutuksen järjestää Lakimiesliitto. Koulutus on maksuton Lakimiesliiton jäsenille.