Kriisiasiakkaan kohtaaminen -valmennus
Juristit kohtaavat työssään usein kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Juristit altistuvat psykologiselle kuormitukselle kohdatessaan asiakkaiden henkilökohtaisia huolia ja vaikeitakin tunteita. Asiakastyössä on tärkeää osata kohdata kriisitilanteissa olevia ihmisiä ammattimaisella tavalla sekä samalla huolehtia omista voimavaroistaan.
Kriisiasiakkaan kohtaaminen -valmennus antaa käytännönläheisiä työkaluja haastaviin asiakastilanteisiin sekä omasta jaksamisesta huolehtimiseen. Valmennuksen tavoitteena on:
- lisätä ymmärrystä siitä, miten ihminen ja mieli toimivat kriisitilanteessa ja miten tunteet vaikuttavat ihmisen toimintaan
- tarjota konkreettisia toimintamalleja ja esimerkkejä haasteellisissa asiakastilanteissa toimimiseen ja kriisissä olevan henkilön kohtaamiseen
- opetella kiinnittämään huomiota omaan jaksamiseen ja psykologiselta kuormitukselta suojautumiseen asiakastyössä
- kehittää juristin asiakaspalvelutaitoja
Valmennuksen asiantuntijana on psykoterapeutti (VET) ja johtava koulutusasiantuntija Marjukka Laukkanen MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä. Laukkanen toimii myös työnohjaajana ja prosessikonsulttina. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus työskentelystä vaikeissa ja haastavissa tilanteissa olevien ihmisten ja työyhteisöjen kanssa.
Valmennusprosessi koostuu kahdesta asiantuntijawebinaarista ja harjoitustehtävistä. Osallistujat saavat henkilökohtaisen linkin Howspace-oppimisalustalle, joka sisältää harjoituksia ja reflektointitehtäviä. Valmennuksen webinaarit sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Valmennuksen webinaarit
Kriisiasiakkaan kohtaaminen 17.1. klo 16–18
Valmennuksen ensimmäisessä webinaarissa käsitellään kriisissä olevan ihmisen kohtaamista. Syvennymme siihen, miten ihmiset toimivat vaikeissa tilanteissa ja millaisia työkaluja voimme käyttää keskustelussa kriisiasiakkaan kanssa.
Webinaarissa käymme läpi:
- miten mieli toimii kriiseissä ja miten haastavat tunteet vaikuttavat ihmiseen
- miten ihmiset käyttäytyvät vaikeissa elämäntilanteissa ja kriiseissä
- konkreettisia toimintamalleja haastaviin asiakastilanteisiin
- työkaluja, joiden avulla voimme paremmin kohdata ja keskustella kriisissä olevan ihmisen kanssa
- ryhmätyöskentelyä ja harjoituksia
Jaksaminen stressaavissa asiakastilanteissa 16.2. klo 16–18
Valmennuksen toisessa webinaarissa keskitymme juristin omaan jaksamiseen stressaavissa asiakastilanteissa. Webinaari antaa työkaluja psyykkisen kuormituksen vähentämiseksi asiakastyössä.
Webinaarissa käymme läpi:
- myötätunnon tasoja ja keinoja etäisyyden sääntelyyn
- oman työn rajojen asettamista itsensä suojaamiseksi
- keinoja jaksamisesta huolehtimiseksi
- ryhmäkeskustelua ja harjoituksia
Webinaarin ilmoittautumislinkin löydät täältä.
Osaamismerkki
Valmennuskokonaisuudesta on mahdollisuus saada Juristiliiton myöntämä sähköinen osaamismerkki. Merkin saaminen edellyttää koko valmennuksen suorittamista; osallistumista webinaareihin (tai webinaarien katsominen jälkikäteen) sekä aiheista annettujen tehtävien tekemistä Howspace-oppimisalustalla. Osaamismerkin saamiseksi tehtävät tulee olla tehtyinä 16.3.2023 mennessä.
Ilmoittautuminen
Kumpaankin webinaariin ilmoittaudutaan erikseen ja voit halutessasi ilmoittautua vain toiseen valmennuksen webinaareista. Mikäli haluat ilmoittautua koko valmennukseen, ilmoittaudu kumpaankin webinaariin erikseen.
Webinaarit järjestetään Zoom-alustalla. Webinaarien tallenteet on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa 16.3.2023 saakka.
Asiantuntijalle voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Webinaarien juontajana toimii Juristiliiton uravalmentaja Heidi Hännikäinen.
Tervetuloa mukaan!