Oikeudenkäyntietiketti

6.2.2025 16:00

Webinaarissa käydään läpi oikeudenkäynnissä toimimista sekä tuomarin, syyttäjän että asianajajan näkökulmasta. Prosessioikeudellinen lainsäädäntö muodostaa oikeudenkäynnin selkärangan, mutta parhaimmillaan sujuva oikeudenkäynti on eri rooleissa toimivien juristien välistä ryhmätyötä ja roolien yhteensovittamista. Oikeudenkäynti pitää sisällään kirjoittamattomia käytänteitä ja eri osapuolten odotuksia toisilleen, joiden avulla luodaan onnistunut prosessi.

Webinaarissa hahmotellaan eri toimijoiden näkökulmaerojen vaikutusta oikeudenkäynnissä toimimiseen ja juristin osaamiselle asettamia odotuksia. Webinaari on tarkoitettu oikeussaliuraa harkitseville, sen alkuvaiheessa oleville sekä muille eri oikeussalinäkökulmista kiinnostuneille juristeille ja opiskelijoille.

Webinaarissa käsitellään seuraavia teemoja:

• Miten juristin odotetaan toimivan oikeussalissa?
  • Mitä tuomari, asianajaja ja syyttäjä odottavat toisiltaan?
  • Millainen oikeudenkäynti on sujuva ja onnistunut?

Asiantuntijoina ovat tuomari Paula Virrankoski, asianajaja Hanna Räihä-Mäntyharju ja syyttäjä Laura Sairanen.

Paula Virrankoski on toiminut tuomioistuinlaitoksen palveluksessa kahdenkymmenen vuoden ajan. Hän on toiminut yli kolmetoista vuotta käräjätuomarina kahdessa eri käräjäoikeudessa käsitellen rikos- ja riita-asioita sekä toimien sovittelijana riita- ja lapsiasioissa. Tällä hetkellä hän toimii Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden laamannina.

Hanna Räihä-Mäntyharju on asianajaja ja varatuomari. Hän on erikoistunut perhe- ja perintöoikeuteen, niihin liittyviin oikeudenkäynteihin sekä sovitteluun. Hän on toiminut asianajajana Kajaanissa, Helsingissä ja Tampereelle ja on ollut tamperelaisen Asianajotoimisto Tempo Oy:n osakas vuodesta 2014 lähtien. Räihä-Mäntyharju on toiminut useissa luottamustehtävissä Suomen Asianajajaliitossa muun muassa Asianajajaliiton puheenjohtajana vuosina 2020-2024.

Laura Sairanen on oikeustietieteen lisensiaatti ja varatuomari, ja hän on valmistunut oikeustieteen kandidaatiksi Uppsalan yliopistosta sekä Helsingin yliopistosta. Sairanen toimii erikoissyyttäjänä ja apulaispäällikkönä Etelä-Suomen syyttäjäalueella. Hän työskentelee erityisesti naisiin ja lapsiin kohdistuneiden rikosten parissa. Sairanen on kouluttanut laaja-alaisesti syyttäjiä ja poliiseja noin 20-vuotisen syyttäjäuransa aikana.

Juontajana toimii uravalmentaja Heidi Hännikäinen Juristiliitosta.

Ilmoittautuminen päättyy 5.2.2025 klo 16.

Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla. Osallistujat saavat osallistumislinkin ilmoittautumisen vahvistusviestissä. Verkkosivuillamme on vinkkejä etäyhteyden ja Zoomin käyttöön.

Panelisteille voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana.

Juristiliiton kaikissa tilaisuuksissa noudatetaan turvallisen tilan periaatteita. Kaikki tilaisuuksiimme ja toimintaamme osallistuvat sitoutuvat periaatteiden noudattamiseen.”

Tallenne

Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen kaikkien jäsenten nähtävillä jäsenportaalissa 6 kuukauden ajan, 6.8.2025 saakka.

Alkaa:   6.2.2025 16:00
Päättyy:   6.2.2025 17:30