Onnistu oikeussaliviestinnässä

4.12.2024 16:00

Prosessioikeudellinen lainsäädäntö muodostaa oikeudenkäynnin selkärangan, mutta oikeudenkäynnissä onnistuu paremmin, jos tuntee viestinnän perussäännöt. Hyvällä viestinnällä lisätään oikeusvarmuutta ja vähennetään väärien tuomioiden riskiä.

Webinaarissa hahmotellaan, miten eri toimijoiden näkökulmaerot vaikuttavat oikeussaliviestintään. Oikeusalan ammattilaisten lisäksi oikeussalissa on mukana myös muita toimijoita eri rooleissa, kuten syytetty ja todistajat. Onkin tärkeää ymmärtää, miten saa parhaiten viestittyä sanomansa oikeudenkäynnin kaikille osallisille.

Webinaari on tarkoitettu kaikille oikeussaliviestinnästä kiinnostuneille juristeille ja oikeustieteen opiskelijoille.

Webinaarissa käsitellään seuraavia aiheita:

• Mitä oikeussaliviestintä on?
  • Mitä on hyvä viestintä?
  • Mikä on oikeudenkäynnin päämäärä viestinnän näkökulmasta?
  • Mitä on oikeudellinen argumentaatio?
  • Miten normisto edistää tai estää viestintää?
  • Rikosprosessin viestinnällinen kaari

Asiantuntijana Matti Tolvanen Varatuomari, OTT, professori (emeritus)

tolvanen-matti_9578.jpg

Matti Tolvanen on toiminut eri lakimiestehtävissä muun muassa syyttäjänä, hallintolakimiehenä ja rikos- ja prosessioikeuden professorina. Hänen erikoisalojaan ovat rikos- ja prosessioikeus sekä hallintoprosessi. Tolvanen on neuvotteleva lakimies Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy:ssä.

Hän on yliopisto-opetuksen lisäksi kouluttanut useiden vuosikymmenien aikana syyttäjiä, poliiseja, asianajajia, tuomareita, hallintolakimiehiä ja rikossovittelun toimijoita.

Tolvasella on julkaisuja rikosoikeudesta, rikosprosessista, esitutkinnasta ja pakkokeinoista, hallintoprosessista, rikossovittelusta, rangaistusten täytäntöönpanosta ja oikeussaliviestinnästä.

Webinaari järjestetään Zoom-alustalla. Osallistujat saavat osallistumislinkin ilmoittautumisen vahvistusviestissä. Verkkosivuillamme on vinkkejä etäyhteyden ja Zoomin käyttöön.

Asiantuntijalle voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana.

Juristiliiton kaikissa tilaisuuksissa noudatetaan turvallisen tilan periaatteita. Kaikki tilaisuuksiimme ja toimintaamme osallistuvat sitoutuvat periaatteiden noudattamiseen.”

Tallenne

Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen kaikkien jäsenten nähtävillä jäsenportaalissa 6 kuukauden ajan, 4.6.2025 saakka.

Alkaa:   4.12.2024 16:00
Päättyy:   4.12.2024 17:30