Häirinnän kitkeminen työpaikalla

20.3.2024 16:00

Tapahtuman tallenne on katsottavissa jäsenportaalissa kirjautumisen takana.

Hyvinvoivassa työpaikassa vuorovaikutus on toisia arvostavaa, eikä häirinnällä tai epäasiallisella kohtelulla ole sijaa. Sekä työnantajan, esihenkilön että työntekijän on tärkeää osata tunnistaa häirinnän tunnusmerkit ja olla osana luomassa häirintävapaata työkulttuuria.

Webinaarissa käymme läpi häirinnän ja epäasiallisen kohtelun tunnistamista ja kitkemistä. Webinaarin ensimmäisessä osassa työoikeusasianajaja Mari Mohsen käsittelee työoikeudellisesta näkökulmasta, millainen toiminta täyttää häirinnän tai epäasiallisen kohtelun tunnusmerkit ja miten häirintätilanteita tulee työpaikalla käsitellä.

Toisessa osassa Työterveyslaitoksen asiantuntija Antti Soikkanen tarkastelee, millaisia psykologisia vaikutuksia häirinnällä voi olla yksilöön ja työyhteisöön, miten työpaikan kulttuuria voi muuttaa häirintävapaaksi ja miten työpaikalla voidaan luoda psykologista turvallisuutta.

Webinaarissa opit:

• Mitkä ovat häirinnän ja epäasiallisen kohtelun tunnusmerkit
  • Mikä ei ole häirintää tai epäasiallista kohtelua
  • Milloin työnantaja on riittävällä tavalla selvittänyt häirintätilanteen ja puuttunut häirintään
  • Miten työpaikan kulttuuria kehittämällä voidaan luoda nollatoleranssi häirinnälle ja epäasialliselle kohtelulle

Akavalaisissa liitoissa on hiljattain laadittu kysely seksuaalisen häirinnän kokemuksista työpaikoilla. Webinaarin aluksi Juristiliiton juristi Maria Färkkilä käy lyhyen katsauksen, millaista häirintää Juristiliiton jäsenet kokevat kyselyn perusteella.

Webinaari on tarkoitettu kaikille Juristiliiton jäsenille ja opiskelijajäsenille roolista riippumatta. Webinaariin ovat tervetulleita johtajat, esihenkilöt ja työntekijäasemassa olevat.

Asiantuntijoina Mari Mohsen ja Antti Soikkanen!

mari-mohsen-2023-002.jpg

Mari Mohsen on monipuolinen työoikeuden asiantuntija, joka on erikoistunut työoikeudellisten riita-asioiden hoitamiseen ja on toiminut muun muassa välimiestehtävissä. Ennen asianajouralle siirtymistään hän on työskennellyt muun muassa työtuomioistuimessa ja Helsingin hovioikeudessa sekä toiminut työneuvoston jäsenenä ja Työoikeudellisen yhdistyksen sihteerinä. Mohsen neuvoo ja kouluttaa säännöllisesti erilaisista työoikeudellisista aiheista. Hänen erityisosaamiseensa kuuluvat myös muun muassa vaativien työyhteisökonfliktien selvittäjänä toimiminen.

antti-soikkanen-kuva.jpg

Psykologian maisteri Antti Soikkanen toimii Työterveyslaitoksen asiantuntijana. Soikkasella on pitkä kokemus henkilöstöjohtamisen tehtävistä yrityksistä sekä konsulttina. Ennen aloittamistaan Työterveyslaitoksella vuonna 2018 hän on työskennellyt muun muassa Nesteellä, Nokialla sekä konsulttina Johtamistaidon opistolla, BoMentis ja Humapilla. Soikkasen asiantuntija-alaa ovat johtaminen ja esihenkilötyö sekä konfliktitilanteiden konsultointi. Hän toimii Työterveyslaitoksen “Työpaikkakiusaamisen nollatoleranssi” -valmennuksen projektipäällikkönä.

Webinaari järjestetään Zoom-alustalla. Saat osallistumislinkin vahvistusviestin mukana. Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa 31.5.2024 saakka.

Asiantuntijoille voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana.

20.3.2024 16:00

20.3.2024 18:00