Juristien monet kasvot - Juristi lainvalmistelijana

31.1.2024 16:00

Tapahtuman tallenne on katsottavissa jäsenportaalissa kirjautumisen takana.

Lakien valmistelu on monivaiheinen prosessi, jossa juristeilla on keskeinen rooli. Valmistelun tavoitteena on saada aikaan selkeät ja johdonmukaiset säännökset, joten juridinen ja lakitekninen osaaminen on olennaisen tärkeää.

Työ ministeriössä on juristille monipuolinen yhteiskunnallinen näköalapaikka. Säädöshankkeiden valmistelu sisältää muun muassa eri ratkaisuvaihtoehtojen selvittämistä, vaikutusten arviointia, yhteistyötä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa sekä varsinaisten pykälätekstien ja perustelujen laatimista.

Juristien monet kasvot -sarjan jaksossa perehdymme juristin työhön lainvalmistelun parissa. Keskustelemme eri ministeriöissä työskentelevien juristien kanssa siitä, millaista lainvalmistelijan työ on ja miten tehtäviin voi hakeutua.

Panelisteina ovat mukana oikeusministeriön lainsäädäntöjohtaja Susanna Siitonen, työ- ja elinkeinoministeriön hallitusneuvos Nico Steiner sekä maa- ja metsätalousministeriön hallitussihteeri Karin Cederlöf. Lue panelisteista lisää täältä!

Webinaarissa kuulemme:

• Panelistien urapoluista
  • Mitä lainvalmistelijan työnkuva sisältää
  • Millaista osaamista lainvalmistelijalta edellytetään
  • Mitä on laadukas lainvalmistelu
  • Työn parhaista ja haastavista puolista
  • Vinkkejä lainvalmistelutyöstä kiinnostuneille

Webinaari on erinomainen mahdollisuus kuulla kollegoiden kokemuksia ja esittää heille kysymyksiä.

Juristien monet kasvot -sarja

Juristien monet kasvot -paneelikeskustelusarjassa puhutaan avoimesti ja rehellisesti siitä, millaista juristin arki on erilaisissa tehtävissä ja miten tehtäviin voi hakeutua.

Juristeja toimii mitä kiinnostavimmissa tehtävissä kansainvälisissä suuryrityksissä, pienten toimistojen yksinyrittäjinä, virkamiehinä, tuomareina ja ihmisoikeuksien puolustajina – missä tarvitaan vaikuttamista ja lakituntemusta, sieltä löydät juristin! Sarja avartaa ymmärrystä siitä, millaisia yksilöllisiä urapolkuja oikeustieteellinen koulutus mahdollistaa.

Webinaari järjestetään Zoom-alustalla. Saat osallistumislinkin vahvistusviestissä. Tilaisuuden tallenne on jälkikäteen nähtävillä jäsenportaalissa 31.5.2024 saakka.

Panelisteille voi lähettää ennakkokysymyksiä ilmoittautumislomakkeessa. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös chattikentässä webinaarin aikana.

31.1.2024 16:00

31.1.2024 17:30