20.9.2022 16:00

Panelisteina juristit Maria Peltoniemi, Pekka Pohjankoski ja Michael Ristaniemi!

maria-kuva.jpg (62 KB)

Maria Peltoniemi, OTM, VT, LL.M., työskentelee virkamiehenä Euroopan komissiossa oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosastossa. Työssään hän osallistuu sopimusoikeuteen liittyvien, pääasiassa digitaaliseen ja vihreään siirtymään pohjautuvien lainsäädäntöaloitteiden valmisteluun.

Ennen Brysseliin siirtymistään Peltoniemi työskenteli Suomen valtionhallinnossa ja tuomioistuimissa, viimeisimmäksi Helsingin hovioikeudessa. EU-tehtävissä häntä inspiroi työn laaja vaikuttavuus, erilaisten kansallisten järjestelmien yhteensovittaminen ja kansainväliset kollegat.

pekka-pohjankoski-.jpg (353 KB)

Pekka Pohjankoski, VT, LL.M. (Harvard), Esq. (N.Y.), on väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksessaan painottuvat yleinen EU-oikeus ja valtiosääntöhistoria. Ennen tutkijaksi siirtymistä Pohjankoski työskenteli mm. Euroopan unionin tuomioistuimessa suomalaistuomarin kabinetissa lakimiesavustajana sekä ulkoministeriön EU-tuomioistuinasioiden yksikössä vuosina 2011-2019. EU-tehtävissä hänelle innostavaa on niiden yhteiskunnallinen vaikuttavuus, haastavuus ja monikielisyys.

michael-ristaniemi.jpg (7.22 MB)

Michael Ristaniemi, OTT, toimii virkamiehenä Euroopan komissiossa, jossa hänen työ painottuu vastuullisen liiketoiminnan lainvalmisteluun. Ristaniemi on aiemmin toiminut erinäisissä liikejuridiikan tehtävissä sekä kestävän kehityksen johtajana metsäteollisuudessa. Vuonna 2020 Talouselämä valitsi hänet Suomen liike-elämän ”35 alle 35-vuotiasta” -listalleen. EU-töissä häntä inspiroi mahdollisuus osallistua yhteiskunnan rakenteiden kehittämiseen ja monikulttuuriset työkaverit.

20.9.2022 16:00

20.9.2022 17:30