23.9.2020 16:30

Uhrin sensitiivinen kohtaaminen: Seksuaaliväkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa kokeneen sensitiivinen kohtaaminen

Seksuaalisen hyväksikäytön/väkivallan kokeminen on järkyttävä tapahtuma, joka aiheuttaa fyysisiä, henkisiä ja psyykkisiä reaktioita yksilössä. Tapahtuman läpikäyminen on monesti ylivoimainen tehtävä ja siksi seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi joutunut tarvitsee usein moniammatillista apua.

Koulutuksen tarkoituksena on tutustua uhrin sensitiiviseen kohtaamiseen ja auttaa Lakimiesliiton jäseniä kohtaamaan työssään hyväksikäytön uhreja. Koulutus koostuu neljästä itsenäisestä osiosta, joihin voi ilmoittautua jokaiseen myös erikseen.

Jokainen koulutuksen neljästä osiosta sisältää asiantuntijaosuuden, joissa perehdytään teeman aiheeseen ja siihen liittyviin erityiskysymyksiin. Tilaisuudet ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät mahdollisuuden konsultointiin. Asiantuntijaosuuden jälkeen pohditaan yhdessä keinoja kohdata ja auttaa seksuaalista väkivaltaa kokeneita henkilöitä. Voit lähettää kysymyksiä etukäteen ilmoittautumislomakkeen kautta. Kouluttajat vastaavat kysymyksiin tai ne otetaan esille pohdittavaksi koulutukseen osallistujien kesken.

1. Uhrin sensitiivinen kohtaaminen, ke 23.9. klo 16:30-20:00 (ilmoittautuminen viimeistään to 17.9.) Lisätiedot

2. Psyykkinen trauma ja riippuvuus, ke 4.11. klo 16:30-20:00 (ilmoittautuminen viimeistään to 26.10.) Ilmoittaudu

3. Seksuaaliväkivaltaa kokeneen sensitiivinen kohtelu, ti 24.11. klo 16:30-20:00 (ilmoittautuminen viimeistään ke 18.11.) Ilmoittaudu

4. Haavoittuvuus ja erityisryhmät, ti 15.12. klo 16:30-20:00 (ilmoittautuminen viimeistään ke 9.12.) Ilmoittaudu

Näiden vuorovaikutteisten webinaarien lisäksi osallistujien käytössä on sähköinen oppimisalusta, jossa on mahdollista käydä keskustelua teemoista ennen ja jälkeen koulutusten. Alustalle kerätään myös koulutuksen materiaalit.

Koulutus on ilmainen Lakimiesliiton jäsenille. Koulutukseen voi osallistua myös etäyhteyden kautta. Koulutus toteutetaan virtuaalisesti.

Koulutus järjestetään yhteistyössä Tukinainen ry:n kanssa

Tukinainen ry on valtakunnallinen, yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoitus on seksuaalisen hyväksikäytön ja seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuneiden ja heidän läheistensä aseman parantaminen sekä oikeudellisesti että sosiaali- ja terveystoimen palvelujärjestelmässä. Yhdistys ylläpitää Raiskauskriisikeskus Tukinaista, joka tarjoaa voittoa tavoittelematta uhreille maksutonta, ammatillista kriisi- ja oikeusapua, tukea, neuvonta-, ohjaus- ja kuntoutuspalveluita sekä konsultaatiota ja koulutusta. Tukinainen ry:n työ on järjestölähtöistä auttamistyötä, joka täydentää julkisia palveluja.

Kouluttajat ovat oman erityisalansa ammattilaisia. Lisätiedot kouluttajista päivitetään tapahtumakalenteriin kesäkuun alussa.

Koulutuksesta on mahdollisuus saada sähköinen osaamismerkki.

Osaamismerkin saaminen edellyttää koko kurssin suorittamista; osallistumista webinaareihin, sekä aiheista annettujen tehtävien tekemistä sähköisellä oppimisalustalla.

Ilmoittautuminen osioon 1 on päättynyt.

Muihin osioihin voi ilmoittautua erikseen ilmoittettuihin päivämääriin saakka.

23.9.2020 16:30

15.12.2020 20:00